Tietoa lasten liikunnasta

Päivittäin liikuntaa vähintään 1-2 tuntia
Fyysisen aktiivisuuden perussuosituksen mukaan kaikkien 7-18-vuotiaiden tulee liikkua vähintään 1-2 tuntia päivässä monipuolisesti ja ikään sopivalla tavalla. Liikunnan ei tarvitse olla pitkäkestoista, vaan lyhyet, toiminnalliset 10-15 minuutin tuokiot pitkin päivää riittävät. Osan päivittäisestä liikunnasta tulisi aiheuttaa hengästymistä. Lisäksi yli kahden tunnin pituisia istumisjaksoja tulee välttää.

Monipuolinen liikkuminen tukee liikuntataitojen (kuten juokseminen, hyppääminen, kieriminen) kehittymistä ja vaikuttaa aivojen kehittymiseen. Fyysisen kunnon lisäksi liikuntaharrastus tukee oppimista, lapsen itsetuntoa ja sosiaalisuutta. Harrastaminen ja mm. liikuntaleireily kasvattavat ryhmä- ja yhteistyötaitoja, opettavat erilaisten tunteiden käsittelyä sekä kykyä huolehtia itsestä ja omista tavaroista.

Arkiliikunta kunniaan
Päivittäiseen liikkumiseen ei tarvita kilpailuhenkeä tai suuria tavoitteita. Arkiliikkuminen kuten pihaleikit, kävellen tai pyörällä kuljetut matkat kohentavat lapsen tai nuoren kuntoa ihan huomaamatta. Lasten liikunta on leikkiä, jossa tärkeintä ovat liikunnan ilo ja riemu. Aikuinen on lapsen liikunnan tärkein mahdollistaja. Aikuisen vastuulla on sijoittaa päivittäinen liikkuminen lapsen hyvinvointiin, myös loma-ajalla!

Kilpaileminen kiehtoo ja kehittää lasta
Lähes puolet 7-18-vuotiaista harrastaa liikuntaa urheiluseurassa. Urheiluseurassa lapsi ja nuori voi kehittää lahjakkuuttaan ja fyysistä kuntoaan sekä oppia uusia taitoja asiantuntevassa ohjauksessa. Lasten kilpaurheilun lähtökohtana tulee olla lapsi. Lapsella on oikeus urheilla oman innostuksensa ja omien tavoitteidensa mukaisesti. Voittaminen, häviäminen ja tosissaan tekeminen kuuluvat lasten urheiluun. Sen sijaan ulkoa asetetut suorituspaineet ja menestymisen vaatimukset eivät siihen kuulu.

Lue lisää aiheesta Lasten liikuntasuositukset!