Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

5.12.2022

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi yhdessä Opetushallituksen kanssa Liikkuva palkinnot esimerkillisestä työstä lasten ja nuorten liikkumisen edistämisessä. Liikkuva koulu -palkinnon saivat Ihalan koulu Raisiosta ja Huhtasuon yhtenäiskoulu Jyväskylästä. Palkinnot jaettiin myös esimerkillisille varhaiskasvatusyksiköille ja oppilaitoksille. Tunnustuksella halutaan kiinnittää huomiota toimintaan, jossa ”edistetään rohkeasti, määrätietoisesti ja innovatiivisesti lasten ja nuorten liikkumista ja liikunnallista toimintakulttuuria.” (Liikkuvakoulu.fi)

LiikU halusi muistaa Ihalan koulua pienellä aktivoivalla muistamisella. Palkintoa vastaanottamassa on koulun rehtori Jari Miettinen ja CLIL-luokanopettaja Anu Muurinen. Luovutushetkellä opettajanhuoneeseen marssii määrätietoisin askelin myös yksi koulun 28:stä välkkäristä, 5. -luokkalainen Lumi Olkkonen. Hän palaa juuri ”työvuorosta” palauttamaan välkkärin liiviä ja pilliä. ”Pelattiin jalkapalloa ykkösten kanssa” kuuluu iloinen tiedote välitunnin aktiviteetistä.

Tapaan myös loput koulun välkkärit. Heistä Liikkuva koulu -palkinnon saaminen tuntui kivalta. Ihalassa moni asia on hyvin. Toiminnallista opetusta tai vähintään taukoliikuntaa löytyy useimmilta tunneilta. Välkkäri -toiminta liikuttaa koko koulua ja esimerkiksi koulun liikuntasali on välkkärikäytössä kaikilla välitunneilla. Oppilaat ovat itse toteuttaneet käytäville erilaisia lattiateippauksia, kuten hyppyruudukoita. Lisäksi vastuuta on jaettu monipuolisesti. Esimerkiksi liikuntavälinelainaamon toiminnasta vastaa kukin 5.-6.-luokka vuorollaan.

Koulussa on myös aktiivinen oppilaskunta, jonka avustuksella toteutetaan mm. erilaisia tempauksia ja haasteita. Tällä hetkellä on käynnissä Heijastin -kampanja. Osallistua voi ottamalla kuvan heijastimen tai polkupyörän kanssa pimeässä. Eniten heijastimia kerännyt luokka voittaa. Mikäli sponsori löytyy, suunnitelmissa on myös viereisessä puistossa toteutettava ”Heijastinhölkkä”, jossa jokaisesta 0,5 km kierroksesta saisi palkaksi heijastimen. Kampanjalla halutaan tukea heijastinten käyttöä, sillä suuri osa koulun oppilaista kulkee koulumatkat lihasvoimin.

Miten neuvoisitte muita kouluja lisäämään liikettä koulupäiviin?

Välkkärit tuumivat hetken ja sitten vastauksia alkaa sadella: erityisesti toiminnallisen opetuksen lisääminen saa useammalta ääniä. Jos se ei ole mahdollista, niin ”kannattaa pyytää opelta ainakin taukojumppaa”. Myös käytävien lattiateippaukset, liikuntavälinelainaamo ja tempaukset on havaittu hyviksi. Ja sitten voi tietenkin lisätä Välkkäri -toimintaa. ”Että pihalla ei seisoskeltaisi, vaan liikuttaisiin.” Toteaa yksi välkkäreistä.

Pelkkää ruusuilla tanssimista liikunnan kehittäminen ei Ihalassakaan ole aina ollut, mutta työtä on tehty pitkäjänteisesti vuosien ajan. Erityisesti tilat ja resurssit haastavat. Esimerkiksi 450 oppilaan koulun liikuntasali on pieni ja pakottaa luoviin ratkaisuihin pelkästään liikunnan opetuksen toteutuksessa. ”Peppu irti penkistä” -mentaliteetin omaksuminen ei myöskään käy aivan käden käänteessä. Onnistumisen avaimiksi Muurinen toteaakin nopeasti: ”sinnikkyys ja sitkeys”. Myös aikuisten hyvinvointivälkät ovat olleet positiivinen juttu. Kerran viikossa, aina eri välitunnin aikana toteuttavilla välkillä on tarjottu pientä palauttavaa hetkeä työpäivän sisään. Venyttelyn ja liikkuvuus- ja rentoutustuokioiden lisäksi on mm. annettu positiivista palautetta kollegoille. Haaveissa siintää myös opettajien oma dodgeball -vuoro..

Tunnustukseksi hyvästä työstä Ihala sai 3 500 € rahasumman, joka on tarkoitettu liikunnan kehittämiseen. Ideoita rahan käyttökohteelle löytyy runsaasti. Anu pohtii mm. pehmeiden pallojen ja muiden kovassa käytössä kuluneiden välineiden uusimista, telinevoimisteluun tarvittavien palikoiden hankkimista, AirTrack -rataa ja mahdollisesti jopa tramppaa. Lisäksi jumppapalloja olisi hyvä olla enemmän, jotta niitä riittäisi jokaiseen luokkaan tuolin vaihtoehdoksi. Myös lapset innostuvat ideoimaan. Toiveissa on ainakin patjoja voimisteluun, pingispöytä ja kuntoportaat koulun mäkeen. ”Ja liukumäki siihen viereen” täydentää Stella.

On viimeisen kysymyksen aika: Mikä välkkäri -toiminnassa on parasta? Tähän saan vastauksen 5 b-luokan Lumilta, Jessicalta ja Astalta:

”Se kun saa kuulla pienempien lasten naurun ja nähdä hymyn, kun liikutaan.”

Onnistumisen kokemuksia tuo myös se, kun on suunnitellut jotain kivaa tai keksinyt kokonaan uuden leikin, josta kaikki tykkäävät. Tytöt myös iloitsevat siitä, että heidän ohjaustaitonsa on kehittyneet toiminnan myötä. Päästämme oppilaat välitunnille, pelaamaan mm. jaffa-palloa, hirvenmetsästystä ja jouluteemaista mustekala -leikkiä. Olipa ilo vierailla Ihalassa!

LiikU onnittelee Ihalan koulua upeasta tunnustuksesta! Ihalan meininkiä voi seurata instagramissa @aktiivinenihala

Liikkuvat -palkinnoista ja palkinnon saaneista voit lukea lisää: Liikkuvakoulu.fi

Teksti ja kuvat: Mirjami Laaksonen