Uusi liikkumissuositus 7-17 -vuotiaille

Opetus- ja kulttuuriministeriö on (04/2021) julkaissut uuden liikkumissuosituksen lapsille ja nuorille. Vahvimpaan mahdolliseen tutkimusnäyttöön pohjautuen jokaisen 7-17 -vuotiaan tulisi liikkua oman hyvinvointinsa turvaamiseksi vähintään tunti päivässä reippaalla tai rasittavalla tasolla.

Suurin osa liikkumisesta tulisi olla kestävyystyyppistä liikuntaa. UKK -instituutin johtaja, tohtori Tommi Vasankari täsmentää, että reippaalla tai rasittavalla liikunnalla tarkoitetaan liikuntaa, jossa syke nousee, hengitys tihentyy ja liikkujalle tulee hiki.


Suosituksissa korostetaan, että liikunnan tulee olla monipuolista, jolloin myös liikuntataidot kehittyvät. Lihaskuntoa ja luustoa vahvistavaa liikuntaa, kuten erilaisia hyppyjä tulisi olla lisäksi vähintään kolme kertaa viikon aikana. Liikunnan lisäksi suosituksissa korostetaan riittävän unen ja palautumisen merkitystä ja liikunnan suotuisia yhteyksiä kognitiivisten taitojen kehittymiseen sekä koulumenestykseen.

Päivittäinen liikunta-annos voi koostua myös pienistä pätkistä.

Lue lisää liikkumissuosituksista https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/lasten-ja-nuorten-liikkumissuositus/

Ajankohtaista