Reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään tunti päivässä

Kaikille 7−17-vuotiaille suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä yksilölle sopivalla tavalla, ikä huomioiden. Runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa tulisi välttää.

Lasten ja nuorten liikkumissuosituksen kuvituskuva.

 

Liikkumissuositus 7-17-vuotiaille lapsille ja nuorille. Lue täältä

Suosituksen kehottavat liikkumaan viikon jokaisena päivänä. Suositeltu 60 min liikkumista voi kertyä päivän aikana useammista pienistä liikkumishetkestä. Liikkuminen on hyödyllistä silloinkin, vaikka suositus ei täyttyisi viikon jokaisena päivänä. 

  • Suurin osa tulisi olla kestävyystyyppistä liikkumista 
  • Teholtaan rasittavaa kestävyystyyppistä/lihasvoimaa ja luustoa vahvistavaa liikkumista väh. 3 päivänä viikossa 
  • Myös liikkuvuuteen tulisi kiinnittää huomiota 

Liikkumisen tulisi olla monipuolista, jotta liikuntataidot kehittyvät. 

Lähde: UKK-instituutti   

 

Esimerkki suositusten täyttymisestä 

7-17_esimerkkipaiva_16_tayttyy_FI.jpg&nocache=1

 

Esimerkki, kun suositus ei täyty 

7_17_esimerkkipaiva_16_eitayty_FI.jpg&nocache=1

Lähde: UKK-instituutti

Arvioi suositusten täyttymistä verkkosovelluksella 

 

Liikkumissuositus 18-64 -vuotiaille 

Aikuisten liikkumisen suositusta kuvaava kartio, joka muodostuu lohkoista

Lue lisää liikkumisen suosituksista UKK-instituutin sivuilta. 

Lähde: UKK-instituutti