Ulvila ennakkoluuloton edelläkävijä koululaisten liikuttamisessa

Ulvilan sivistystoimessa on tehty jo usean vuoden ajan työtä koululaisten liikuttamiseksi ja koulupäivän aktivoimiseksi. Työ kantaa hedelmää, sillä kaupunki sai marraskuussa vuoden 2017 Lounais-Suomen Liikkuva koulu-palkinnon tunnustuksena kouluympäristön liikunnallisen toimintakulttuurin edistämisestä. Ulvilan kaikki koulut ovatkin olleet mukana OKM:n ja Opetushallituksen Liikkuva koulu-hankkeessa lukuvuodesta 2015–2016 lähtien.

Liikkari-ohjaajat Paavo Järvi, Ellen Nieminen, Elias Rajala sekä Roope Rantala suunnittelevat Pirjo-Liisa Tarkkasen sekä Minna Juuselan kanssa tulevaa. Vanhankylän koulun kakkosluokkalaiset näyttävät, miten luokkahuone taipuu liikkumiseen.

 

Ulvilan salaisuus löytyy innostuneiden opettajien sekä koululaisten liikuttamiselle myönteisen sivistystoimen lisäksi oppilaiden sitouttamisesta mukaan liikuttamiseen. Oppilaat napataan mukaan jo alakoulussa, missä Välkkäriohjelman myötä 5.-6-luokkalaiset liikuttavat koulun nuorempia oppilaita välitunneilla. Yläkoulun puolella vastaavaa toimintaa järjestetään Liikkarien toimesta, taustoittaa Friitalan koulussa opettajana toimiva Minna Juusela.

 

 

Ulvilassa yläkoulua käyvät Paavo Järvi, Ellen Nieminen, Elias Rajala sekä Roope Rantala ovat innolla mukana Liikkari-toiminnassa.

Lähdin mukaan Välkkäritoimintaan jo viidennellä luokalla. On ollut hienoa nähdä, miten yläkoulussakin on alettu pelata koripalloa, jalkapalloa ja pingistä välitunneilla. Päivää on järjestelty uudelleen niin, että aamun ensimmäinen välitunti on pitkä liikuntavälitunti, Roope Rantala summaa.

Aktiiviseen koulupäivään kuuluu liikunta- ja välituntien lisäksi muutakin. Opettaja pystyy omilla valinnoillaan edistämään liikkumista myös oppituntien aikana.

Toiminnallisuutta saadaan lisättyä oppitunneille monin eri tavoin. Jumppapallot tuoleina, seisomatyöpisteet ja työskentelypaikan vaihtaminen kesken oppitunnin, tasapainolaudat esimerkiksi kynänteroituspisteellä, leuanvetotangot, tarroilla merkityt radat hyppimiseen tai vaikka laskutehtävien suorittaminen liikkumalla, listaa Vanhankylän koulun opettaja PirjoLiisa Tarkkanen erilaisia keinoja tuoda liikettä päivään.

Ulvila vaikuttaa olevan edelläkävijä koulupäivän aktivoimisessa. Kaikki käytännöt ovat kuitenkin monistettavissa helposti mihin tahansa kouluun, joten ei muuta kuin hyvät käytännöt kiertoon.

Vanhankylän koulun kakkosluokkalaiset tasapainoilevat käytävälle teipattujen askelmerkkien päällä Paavo Järven ja Ellen Niemisen ohjauksessa.