Suositukset unen, liikunnan ja ravitsemuksen osalta

Usein ajatellaan, että meidän pitäisi...

..meidän pitäisi liikkua, syödä ja nukkua riittävästi ja oikein! Tarpeet kuitenkin vaihtelevat, ovat yksilöllisiä ja muuttuvat myös ikääntymisen myötä. Yleisti voimme sanoa, että lapsen tulisi liikkua jokaisena päivänä vähintään 60 minuuttia. Aikuisen kohdalla puhutaan 2,5 tunnin minimistä viikkoa kohden. Liikuntaa tulee harrastaa itselleen mieluisalla tavalla ja siihen kuuluu hengästyminen. 

Ravitsemuksen osalta oleellisinta on tasainen ateriarytmi ja monipuolinen ruoka, jossa kasvikset, hedelmät, vihannekset ja marjat näyttelevät isoa osaa. Jokainen meistä tarvitsee myös unta ja lepoa, jonka määrä on yhteydessä mm. fyysiseen aktiivisuuteen ja ennen kaikkea ikään.

Lue tarkemmin suosituksista ja pohdi, miksi suositukset ovat laadittu!
..aivan oikein - siksi, jotta olisimme terveempiä, hyvinvoivampia ja jaksavampia ja hyvätuulisempia!

Ravitsemussuositukset

Liikkumissuositukset eri ikä- ja väestöryhmille

Riittävän unen suositukset eri ikäryhmille