Äidinkieli
Ensimmäisellä tunnilla tutustuminen sanaluokkiin
Kerätään taululle sanoja, oppilaat luettelevat satunnaisia kirjasta löytyviä sanoja. Yksi ryhmä oppilaita ympyröi eri värillä taululta kaikki tekemistä kuvaavat, toinen ryhmä esineet/asiat, kolmas sanat, jotka kuvailevat, millainen jokin on. Tarkastellaan sanaryhmiä, opetellaan käsite sanaluokka. Nimetään ryhmät otsikoilla: verbit, substantiivit, adjektiivit.
Seuraavilla tunneilla edetään sanaluokka kerrallaan. Oppitunneilla voi olla kirjan tehtävien ohella mukana seuraavia toiminnallisia harjoituksia:
Verbit
Substantiivit
Adjektiivit
Myöhemmillä oppitunneilla erilaisia toiminnallisia tehtäviä, joiden avulla kerrataan kaikkia opeteltuja sanaluokkia. Toiminnallisia harjoituksia tähän liittyen voivat olla esimerkiksi:
Sanaluokkajonot
Verbejä, substantiiveja ja adjektiiveja Post it-lapuille sekaisin taululle (esim. 15 sanaa/sanaluokka). Jokaiselle sanaluokalle oma joukkue oppilaista, luokan toiselle seinälle/taululle merkitään joukkueiden alueet. Joukkueet asettuvat jonoihin taulun eteen.
Jokaisesta joukkueesta ensimmäinen oppilas lähtee valitsemaan taululta omaan sanaluokkaansa kuuluvaa sanaa ja vie sen nopeasti oman joukkueensa alueeseen. Jatketaan, kunnes joku joukkuesta on löytänyt kaikki sanat
Sanaluokkametsästys
Etukäteen valmistellaan noin 10 pistettä, joissa jokaisessa on viisi sanaa siten, että joka pisteellä on sekä verbejä, substantiiveja että adjektiiveja. Sanat voivat lukea listana paperilla. Pisteet voivat olla tilanteen ja mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi ulkona, liikuntasalissa tai muussa tilassa koulussa. Oppilaiden tehtävänä on pareittain kulkea pisteeltä pisteelle siten, että he kirjaavat omaan paperiinsa kyseisen pisteen sanat oikeisiin sanaluokkiin luokiteltuina.
Laulavat lenkkitossut tehtävien liitteet
Monikäyttöiset korkit
Alkuvalmistelut:kerää samanlaisia (esim. maito) purkin korkkeja. Merkkaa permanenttitussilla jokaiseen korkkiin kirjain/aakkonen. Oppilaat ottavat yhden korkin purkista, etsivät kaverin, "ottavat ki-pa-sa" (kivi-paperi-sakset) ja näyttävät korkkinsa. Tavoitteena on sanoa kaveria nopeammin sana, josta löytyvät molempien korkkien kirjaimet. Esim. Matilla on A ja Pekalla K. Matti sanoo: ikkuna. Se parista, joka sanoo sanan nopeammin, saa viedä OMAN korkkinsa omalle paikalle ja hakea uuden korkin. Hävinnyt jatkaa samalla korkilla (tässä tapauksessa Pekka jatkaa K -kirjaimen kanssa). Kisaa voi pelata myös pieninä tiimeinä, jolloin tiimiläiset vievät korkin aina oman tiimin yhteiseen pottiin.
Erilaisia kisailuja:
Vastaavalla peli-idealla toimii myös korkit, joissa on numerot 0-9. Esim.