Ideoita aktiivisuuden lisäämiseen

4.Tekemällä taitoja-monipuolisuus kunniaan

Lapsella on oikeus saada liikkua, kokeilla ja haastaa omia fyysisiä rajojaan sekä rentoutua joka päivä. Lapsen liikunta on fyysisesti aktiivista leikkiä. Se on riittävää ja monipuolista silloin, kun hän saa päivittäin, kaikkina vuodenaikoina ja erilaisissa ympäristöissä harjoitella motorisia perustaitojaan yhdessä muiden lasten kanssa. Hänelle annetaan mahdollisuus oppia arvioimaan ja hallitsemaan liikkumiseen liittyviä riskejä sen sijaan että asioita kielletään liiallisen turvallisuushakuisuuteen vedoten.

Jos lapsella on vaikeuksia liikkumisessaan, esimerkiksi toiminnanohjauksessa, hänen tulee saada tarvitsemaansa tukea. Lasten motoriset taidot kehittyvät yksilölliseen tahtiin. Kaikki hyötyvät liikkumisen lisäämisestä, mutta syy heikkoihin motorisiin taitoihin on hyvä selvittää, jotta lasta osataan tukea oikealla tavalla. Tärkeää on, että taitojen kehittymistä seurataan ja tuetaan jo varhaista vuosista lähtien, havainnot dokumentoidaan ja huoleen tartutaan johdonmukaisesti. Varhaisessa vaiheessa huomatut viiveet ja aloitetut tukitoimet helpottavat lapsen elämää koulumaailmassa.

Tietoa lasten motoriikasta, motoristen taitojen kehittymisestä, kehityksen haasteista  sekä havainnoinnista ja taitojen oppimisen tukemisesta löytyy:

https://www.innostunliikkumaan.fi/_file/download/inline/fd9c647d-63a2-487c-a7a8-700c0000ac5a/Motoriikan_haasteet_netti.pdf

Ikätasoisia vinkkejä motoristen taitojen tukemiseen:

https://www.skillilataamo.fi/

 

3. Kuuntele-anna lapselle mahdollisuus vaikuttaa (Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset)

Lapsi saa olla utelias ja aktiivinen. Kaikki aistit ja mielikuvitus ovat yleensä käytössä, kun lapsi tutustuu, kokeilee ja ottaa selvää omista liikkumismahdollisuuksistaan. Liikkuminen ja leikkiminen ovat lapselle ominaisia tapoja olla ja oppia. Lapsella on mielipiteitä ja ehdotuksia, joita kuuntelemalla ja huomioimalla lisätään hänen osallisuuttaan häntä itseään koskevissa asioissa.

Iloa, leikkiä ja osallisuutta -vinkkikortit, joista löydät ideoita liikkumisten suunnitteluun ja toteuttamiseen yhdessä lasten kanssa. Vinkkikortit on jaoteltu Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten mukaan. www.ilokasvaaliikkuen.fi/materiaalit

 Digiloikka leikkiin e-kirjassa esitellään konkreettisia esimerkkejä siitä, miten mobiilityöskentelyn avulla luodaan liikunnallisia tarinoita ja tehtäväratoja. Esimerkeissä tavoitteena on ollut lasten aktivointi ja heidän osallistamisensa tehtävien suunnitteluun ja tuotosten tekemiseen. www.ilokasvaaliikkuen.fi/materiaalit

 Opetushallituksen sivuilla on tukimateriaalia pedagogiseen dokumentointiin ja lapsen osallisuuden toteuttamiseen. www.edu.fi/yleissivistava_koulutus/varhaiskasvatus/vasu2017tukimateriaalit

 

2. Kohti liikkuvaa elämäntapaa- perhe tärkeä roolimalli (Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset)

Kohdan 2. löydät täältä. 

 

1. Vauhti virkistää-vähintään kolme tuntia liikkumista joka päivä (Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset)

Ulkoilupedagogiikka on tavoitteellista, ohjattua toimintaa ulkona. Ulkopedagogiikan toteuttaminen on kasvattajista itsestä kiinni. Se vaatii vahvaa toimijuutta: haluan, pystyn, teen.

Kun on saatu aikaan tahtotila, pienistä asioista kannattaa lähteä liikkeelle. Iso tavoite voi olla, että ohjattu ulko-ja sisätoiminta sekä vapaa ulko-ja sisätoiminta saadaan tasapainoon, lapsen kehitystä ja hyvinvointia tukevaksi toiminnaksi.

Kehittyäkseen lapsi tarvitsee toisia lapsia ja ohjaavan kasvattajan läsnäoloa. Heidän avullaan lapsi kiinnostuu ympärillä tapahtuvista asioista. Ulkotilaa ei pidä unohtaa oppimisessa, vaan se tulisi nähdä mahdollisuutena.

Miten teidän yksiköissänne toimii ulkopedagogiikka?

Vinkkejä talveen:

* Lumipallojen kuljetus lapiolla paikasta toiseen

* Lumilabyrinttihippa: tehdään lumeen kulkureitti, joita pitkin vain saa juosta.

* Aarteen etsintä: toinen parista käy piilottamassa lumeen tietyn hiekkalelun ja toinen saa käydä etsimässä sen. Toisten parien hiekkalelua ei saa ottaa.

* Mäkeä voi juosta ylös ja alas tai kieriä alas

* Pulkan kanssa käsivoimin eteneminen paikasta toiseen, vaikka sukkulaviestinäkin.